Inside job

Grundlurad! Det är bara förnamnet. En klyscha som används för att förtydliga hur aningslös och oinformerad jag kan vara. Jag tycker att jag hänger med och läser om mycket och mer därtill men att jag inte hängde med i vad som försigick innan finanskrisen blir jag djupt besviken på. Mitt enda försvar är att jag inte var ensam att förstå de ekonomiska finter som USAs finanselit trixade med och lyckades att spela bort och sänka en hel världs ekonomi och som kommer att ställa till problem nu och i framtiden på grund av den djupa skuldkris som USA med flera länder hamnat i på grund av okontrollerade finansiella abrovinkler.

Filmen jag såg i går kväll gav en utmärkt förklaring till vad som försigick och det mest skrämmande är att de som stod för katastrofen fortfarande sitter kring Obama.

Och inte bara det utan hur USAs forskarvärld inom universiteten är djupt komprimenterade i vad som försigick och försigår genom att de är konsulter åt de företag och banker som konstruerar finansiella produkter som inte prissätts rätt i förhållande till den underliggande risken.

USA vägrar fortfarande att reglera finansmarknaden. EU och vår egen finasminister har krävt att skyhöga bonusar och riskfyllda produkter skall regleras men Obama omger sig med rådgivare som är skyldiga till 2008 krisen. Dessa män och någon enstaka kvinna borde i dag sitta inom låsta dörrar.

Samtidigt vägrar USA att gå med på klimatregleringar.

Under en tioårsperiod har landet försökt föra krig mot terrorismen och misslyckats. Möjligen borde ledarna i världens mest dominerande ekonomi ha frågat sig varför utsattes USA och dess allierade för terrorangrepp. Världen hade sett annorlunda ut i dag om Bush hade frågat sig varför har terrorismen utvecklat sig.

Möjligen har utvecklingen i Israel/Palestina konflikten och exploateringen av arabländerna en bidragande orsak till den djupa osämja som råder globalt.

Klimat, skulder och krig. Hur kommer den kombinationen att ha utvecklats i framtiden?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0