Gränsen

Häromkvällen såg jag tillsammans med hustrun filmen Gränsen. Det har blivit två filmer sedan årskiftet. Avkopplande och ett alternativ till att sitta nedsjunken i soffan och kolla på Vetenskapens värld, Naturen och Vi, Rakt på med Sverker, Kinas mat och en del debatt program. Alla lärorika och program som leder till ökad kunskap och gör mig beredd att ta itu med debatt inlägg här på bloggen.

Men hur rescenseras en film. Svårt! Berätta rakt av vad filmen handlade om, är det en rescension? Knappast! Men förstås måste det med som bakgrund. Mina egna reflexioner med anledning av vad jag ser. Närmare, hm.

Gränsen är en berättelse om vad som möjligen kunde ha hänt en grupp svenska soldater under bevakningen av norska gränsen under andra världskrigets beredskap. Fakta är att det försvann ca 300 soldater totalt i landet under denna tid. Gränsen är en dramatisering av ett förlopp under julen 1942 i norra Värmland.

Att det fanns många svenskar som sympatiserade med Tyskland är känt men att det kunde gå så långt som att sabotera för svenska soldater som av misstag hade förirrat sig in på okuperad mark och då speciellt inom den egna försvarsmakten är det sannolikt? Kanske!

Att det måste finnas många berättelser om beredskaps tiden speciellt i västra Värmland är uppenbart men var finns de och det borde ha gjorts många filmer av Gränsens kaliber. Nästa gång jag är på bibblan skall jag försöka komma ihåg att fråga efter material i bokform.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0