Skolan

Jag har nu på morgonkulan läst igenom en rapport som skolinspektionen gjorde under hösten 2010 avseende rektors ledarskap av i huvudsak den pedagogiska delen av skolans verksamhet.

Mitt intryck är att det brister i det direkta pedagogiska ledarskapet som rektor skall vara ansvarig för. Skolans pedagogiska verksamhet stöds också av en utvecklingspedagog och specialpedagoger.

Därefter läser jag ett debatt inlägg av en skolpedagog som efterlyser mer kompetensutveckling av lärare och att det är här som det har gått fel. 1994 års läroplan har helt enkelt inte tillämpats på grund av otillräcklig kompetensutveckling av lärarna.

Jag håller med debattören om att det är märkligt att med de rikliga resurser som finns tillhands att inte nya metoder slår igenom.

Debatt inlägget som jag refererar till finns på http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.547124-fel-fokus-i-skoldebatten?articleRenderMode=article_full_discussion#commentForm.

I varje kommun finns en skolledare som leder rektorer. Rektorn/Rektorer i varje skola har stöd i form av utvecklingspedagoger och specialpedagoger. Undervisningen bedrivs i form av lärarlag som leds av en ansvarig lärare.

Jag frågar som skattebetalare hur kan det ha gått så snett som det tycks ha gjort i den svenska skolan med denna förträffliga organisation? Var brister det? Sitter lärarna tysta som möss och inte efterfrågar utbildning och kompetensutveckling eller förhindras de av rektorer, utvecklingspedagoger och kommunala skolledare att få ta del av den nya pedagogiken. Eller är det 1994 års läroplan som med alla forskningsresultat som grund totalt missat sin uppgift?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0