Ungdomsarbetslösheten

Efter att ha tagit del av Uppdrag Granskning i går som skildrade svenska ungdomars arbetsförhållande och levnadsvillkor i grannlandet Norge förstår jag bättre varför landet har en ungdomsarbetslöshet av monumental storlek i förhållande till grannlandet.

Stel arbetsmarknad med många regler som hindrar speciellt ungdomar från att komma i arbete. Begreppet anställningsbar innebär att tolvårig skolgång skall ha klarats av med godkända betyg och om inte så är fallet skall vederbörande ha genomgått några års arbetsmarknadsutbildning.

Lönen skall ligga i närheten av de kamrater som har gått fyraårig högskoleutbildning och har studielån som närmast är omöjliga att återbetala under den yrkesverksamma tiden utan att levnadsstandarden sänks till ett minimum.

Jag antar att det i likhet med grannlandet Norge finns arbetsuppgifter i mitt land som kan utföras av människor utan gymnasiekompetens. Jag antar också att ungdomar med sådana förutsättningar skulle uppleva sig som mer sedda och få större självförtroende med några tusenlappar mindre i lön än de som har utbildat sig till undersköterskor, poliser och dagispersonal på högskolan.

Jag ser fram emot när jag i lokaltidningen kan läsa om att en ungdom eller varför inte en avgående politiker har tagit initiativ till att starta en organisation där ungdomar kan samlas kl 0700 på morgonen och bli efterfrågade för en eller två dagars arbete eller renta av längre tid. Förhållandena är givetvis sådana att somliga kommer att få gå hem utan att ha fått arbete. Går det att hyra ett sammanträdesrum i Arbetsförmedlingens lokaler?

All forskning säger att arbete skapas av att det finns ett utbud/överskott på arbetskraft och att arbetskraften snabbt är tillgänglig.

Den svenska lagstiftningen medger inte att mitt förslag kommer att förverkligas. Svenska politiker resonerar hellre i åratal om varför vi har så hög arbetslöshet bland ungdomar.

Jag ser framemot när riks-/regional-,kommunalpolitiker i samarbete med lokala näringslivet går emot lagstiftningen och med kraftfullt civil curage genomför förhållanden som råder i grannlandet i Värmland.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0