Vart är vi på väg....

Någon tror möjligen att jag skall fälla några omdömen om "På spåret" och i synnerhet efter fredagens program som jag lyckades med tur och skicklighet undvika.

Nej mina tankar kretsar kring betydligt alvarligare utvecklingar som jordens befolkning står inför. Ett av veckans bästa program är Dokument utifrån, ett entimmes program på Söndagkvällar inköpt från några av världens större stationer och skildrar verklighet och elände som vi har att hantera som mänskliga varelser.

Från förra året kommer jag ihåg hur plast skräp håller på att döda de större oceanerna. Hur del av kongos invånare med bara händerna gräver fram en viktig metall för att mobilföretagen skall kunna producera den halvmiljard mobiltelefoner som årligen efterfrågas.

I går var det dax att få information om den förestående militariseringen av rymden. Amerikanska försvarsdepartementet målar upp ett skräck scenario som innebär att Pentagon måste förbereda sig för misil attacker mot sateliter. Sateliter styr idag det mesta som är av vikt för att det dagliga livet skall fungera i den industrialiserade världen. Om något händer med vissa sateliter slutar trafikljus att fungera , så klart mobilsystemen och mycket annat som styrs av metallskroten som flyger omkring i rymden.

Just nu brottas USAs finanselit med ett budgetunderskott som beräknas till 10 billioner kronor. Därav finansieras försvarbudgeten med 3 billioner. Svenska BNP 2010 var ca 3,3 billioner. En betydande del av försvarsbudgeten satsas på utvecling av laserstyrda misiler som skall kunna slå ut det mesta och trygga USAs herravälde över rymden. USA med 5% av jordens befolkning skapar ett framtidsscenario som innebär kontroll över oändliga rymden.

Samtidigt undrar jag om inte klotet står inför betydande andra problem som är välkända och som skulle kräva samling och samarbete och inte att hets mot konstruerade fiender. Inte minst vi i avlånga landet konstruerar och hetsar mot framtida förväntade fiender. Allt för att mer resurser skall gå till vapen och ökade försvarskostnader.

Kommer jag ihåg fel när jag påminner mig om en rubrik i helgen som sa' att landet är världens tredje största producent per capita av vapen?

Fika!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0