Ekonomin

Jag läser om de oerhörda obalanser i världseknomin och jag får rysningar i lekamen. USA rapporteras det i media kommer inte att kunna betala ut ersättningar i augusti till vissa bidragsgrupper på grund av oenighet i kongressen om att höja lånetaket.

Oenigheten är begfogad med tanke på att statskulden uppgår till 100% av BNP i Grekland till 160%. Samtidigt är underskotten i USAs statsbudget 10% att jämföra med EU kraven på 3%. Sverige har överskott och statsskulden når ca 30% eller några procent mindre.

Samtidigt måste jag ana den oerhörda potential som finns i de stora ekonomierna att verkligen få ordning på obalanserrna främst genom skattehöjningar. Men det finns inte opinion i USA för att driva i genom skattehöjningar.

Spännande kommer det att bli att följa utvecklingen.

Samtidigt kommer ett litet putteland som vårt i dessa sammanhang att påverkas genom att efterfrågan från drakarna kommer att minska och därmed exportinkomster och sysselsättning.

Borgs höstproblem kommer att bli att hur skall jag stimulera den inhemska ekonomin när utrikes efterfrågan faller. Skattesänkningar eller bygga järnvägar och vindsnurror. Att göra ingenting är förstås också ett alternativ.

Stor tveksamhet borde riksbankchefen drabbas av att ytterligare fortsätta med räntehöjningarna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0