Öppenhet

Vi i norden är toleranta och har öppna samhällen hävdas det från regeringshåll.

Slarvas det med begrepp?

Själv menar jag med öppenhet att om jag ställer upp dörren på vid gavel då är den öppen annars kan den vara halv stängd eller stå öppen med en liten springa således nästan stängd men i alla fall med möjligheter att komma in för vem som helst.

Väljer jag att låsa dörren bestämmer jag själv vem som skall komma in om någon ringer eller med andra åtbörder visar att vederbörande vill komma in.

Invandringspolitiken i EU och därmed vårt land är behäftade med en rad regler som innebär att människor måste knacka på våra dörrar för att komma in. Därmed faller begreppet öppenhet inte in i politikernas definition på öppenhet när de hävdar att vi har ett öppet samhälle. Snarare vill jag påstå att vi har synnerligen stängda samhällen med rigorösa regler för vem som får komma in till oss.

Är politikernas ordval ren retorik för att invagga människor i att vi alla genom demokratiska val har bestämt att vi skall vara medmänskliga och öppna samhällena?

Vad politikerna menar med öppenhet gäller självklart att var och en får skriva och säga vad de vill inom ramen för den lagstiftning som gäller. Och förstås att vi är mer eller mindre godhjärtade när någon knackar på dörren och ber att få komma in på grund av olika skäl.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0