"Inifrån" Thomas Bodström

Thomas Bodström borde ha varit den mesxt lämpade för att bli sossarnas ledare. Fullständigt omöjligt på grund av hans avsaknad av förankring i partiet. Dessutom förnyare och långt i från traditionalisternas värderingar. Thomas är med advokat som yrke långt ifrån en yrkespolitiker. Men Thomas har grundläggande socialdemokratiska värderingar som borde ha attraherat många inom partiet.

Det är bara att hoppas att Juholt vågar anlita Thomas som konsult. För övrigt kan Juholt läsa "Inifrån" som jag har gjort och anamma många av de synpunkter och förslag som författaren presenterar.

Jag har fäst mig vid hans kritik av riksdagens ineffektivitet. Jag brukar då och då lyssna till RDs frågestund och interpellationsdebatter. Jag har i likhet med författaren undrat över varför regeringpartiets representanter ställer frågor till sina ministarar och jag håller med Thomas om att RDs ledamöter borde halveras.

Tidigt femtiotal när sossarna hade störst väljar siffror var större delen av landets yrkesverksamma arbetare i ordet rätta bemärkelse. Därför ta bort begreppet arbetarparti ur partinamnet och bryt banden med LO. Sparka LOs ordförande ur VU.

Internationalen, "kamrater" och "arbetare" är begrepp som påminner om de gamla öststaterna menar Thomas och det är bara att hålla med. Säkert förlorar partiet en del röster enbart på nostalgiskt tillbakablickande. Vill partiet förnya sig borde nya partisekreteraren Jäåmtin ta tag i förnyelseprocessen. Jämtin är inte rätt typ för att inovativt ta tag i förnyelsefrågorna. Fel person på fel plats.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0