Lotteri

En bloggare som jag prenumerar på och läser då och då hävdar att pensionen är ett lotteri.

Var och när och vilka föräldrar Du får är ett lotteri och går inte att påverka för människan. Livet är ett lotteri kan den hävda som varit lyckosam och den som dragit nitlotten i samhället kan ha samma uppfattning.

Mellan barndom och pension finns det goda möjligheter att påverka livet i varje fall om jag är uppväxt i ett något så när organiserat samhälle med möjligheter till utbildning och arbete.

Påverkans möjligheter gör att lotteriet reduceras till ett spel med många ingångar och delvis fria val. Därför går det inte att enbart hävda att ex pensionen är ett lotteri utan det är ett resultat av de val och i vilken utsträckning jag har lyckats ta till vara de möjligheter som samhället har erbjudit.

Bloggaren hävdar att den som inte är intresserad och har tid att sätta sig in i pensionssystemets fria val är en loser och utsatt för klassorättvisor.

Ungefär samma argumentation framför Juholt och vill förändra pensionssystemet på grund av att pensionen blir låg för de flesta drygt 50% av bruttoslutlönen.

Pensionen är beroende av hur mycket jag som individ vill avstå av min yrkesverksamma disponibla inkomst dels hur mycket kollektivet har råd att spara i form av avgifter hänsyntaget då till omvärldskonkurrensen.

Nuvarande lag stiftning innebär att ca 18% avsätts till pensioner av arbetsgivaren. Jag vill höra från Juholt hur många procent han vill öka avgiften med för att nå upp till 65-70% gränsen och hur han tror att ökade kostnader för främst de exporterande företagen kommer att påverka konkurrenskraft och utbud av arbete.

Livet, ett lotteri? Delvis men med många påverkansmöjligheter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0