Inte mer diskussion utan mer övning

I veckan i ett rapportinslag framträde en forskare i pedagogik och med inriktning på den mattematiska inlärningen. Jag blev förvånad över vad han hade forskat fram. Forskaren menade att diskussionsinslaget behöver ökas i inlärningssituationen för att eleverna skall få ökad förståelse och inlärningsförmåga.

Säkert är det så att mattematiklärarna behöver diskutera den pedagogiska metoden för att eleverna skall kunna tillägna sig pensumet i matte men betoningen i inlärningssituationen måste vara visa, instruera och öva med övervikt på öva lika med träning.

All jämförelse med annan inlärning är överflödig. Jag och många med mig förstår att det som behöver betonas i ett rapportinslag från framstående forskare är att det behövs träning och åter träning för att kvaliten i utövandet skall bli på topp.

För att bli bra i matte om inte begåvningen finns medfödd gäller att räkna talen flera gånger och när det tar stopp börja om från början och förvånande nog i de flesta fall ökar förståelsen och att komma förbi det tidigare stoppet ökar också motivationen och viljan att öva ännu mer.

Tyvärr tycks det vara så i många fall att eleven aldrig kommer till det stadiet där eleven själv får ge sig belöning och på så sätt får motivation att öka på tiden för träning. Är det fult att betona att det krävs hårt arbete för att nå resultat i alla discipliner.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0