Nu är det gjort del 4

Något krokig väg blev det genom Kd med en smärre felkörning efter Haga. Över Sjöstad och upp på Örsholmsleden och genom Kronoparkensd villaområde mot Alster. Öde cykelbana mellan Kd och Skattkärr. Hur många utnyttjar den per dag? Nu känns det på riktigt att vi är på väg när vi passerar Östra Fågelvik och jag skriker till en hästtjej att hon skall hälsa till Eva. Eva är dotter till Enar. Min bsta arbetskamrat alla kategorier.

Farten ökar och vi far fram norr om E18 på gamla vägen. Strax är vi vid Väse samhälle och tar av rakt öster ut. Vi frågar om detta är bästa vägen mot Krhmn och får jakande svar av en villaägare. Efter kringelkrokar kommer vi upp på större asfalterad väg och är inte säkra på vägval. Dock gör vi rätt efter att Axel kollat med kartan och kommer ner och mot E18 förbi Åkerby gård. Parallellt med E18 cyklar vi på grusbelagd bana upp mot Ölmes rastplats.

Därifrån en bra asfalterad väg mot Krhmn. Tyvärr fel vägval vid två vägskorsning som innebär tveksamhet femhundra meter senare men tillbaka cykling gör att vi finner rätt riktning.

Nu blåser det nästan storm rakt söder ifrån. Vi rastar i en busskur efter att rullat i genom Kristinehamns centrala delar. Axel har förberett frågor om Kristinehamns historia med Picassofrågor som centrala. Sacke och jag kan ingenting utom en.

Visst känns det i kroppen att vi tillryggalagt ca fem mil. Jag käkar Snickers som alternativ till energikakaorna som jag spar. Snickers fick vi vid starten av Sacke. Midjeväskan är proppad med Snickers.

Då bestämmer vi att nästa stopp för lunch blir Nybble ca fyra mil rakt söderut. Sacke tar täten i den alltmer tilltagande vinden. Första två milen är lite upp och ner och sedan blir det allt mer plattare väg.

Jag är rejält stel och trött när vi når Nybble men stekt torskfile med skirat smör och potatis gör att jag kän hänga med ytterligare några mil ner mot Mariestad.

Nu blir det till att cykla på stora vägen och trafiken är rätt intensiv och vi kör på vägrenen. Trafivarnings bil för bred last gör att vi turligt passerar en buss ficka samtidigt som varningsbilen når oss och vi stannar till. Tur för den brda lasten går nästan ut över hela vägen.

Sacke drar intensivt i motvinden. Sjötorp blir nästa stopp och där finns det glass.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0