Nu är det gjort del 6

Kvart över sju pinglar Axels väckarur. Jag har varit vaken ett bra tag. Förvånansvärt att inte gårdagens cykeltur känns mer i kroppen, noterar jag. Vädret betydligt bättre än i går framför allt verkar det inte blåsa och det gör att modet stiger och sinnet känns lättare.

Efter en bra frukost ger vi oss i väg västerut de uppskattade ca 18 milen mot Håverud med första hands mål Lidköping. Lite strul i utfarten till Mariestad gör att vi får vända och rulla tillbaks någon kilometer innan vi är säkra på att hitta ut från staden.

Hällekis med Kinnekulle som närmaste granne är några mil bort. Vi skall försöka hitta en bra cykelväg nära Vänern utan att behöva klättra upp mot kullen men misslyckas och kommer upp på kullens norra sida uppskattningsvis halva kullen upp. Positivt är förstås utsikten över Vänern. Utsiktsplatser blir rastplats men vem orkar njuta av utsikt och att läsa geologiska berättelser när vilan är det viktigaste. Axel fotograferar och jag försöker att återhämta mig sågott det går.

Vi cyklar en bit på stora vägen in mot Lidköping och därefter cykelbanorna in mot centrum. Vi bestämmer oss för att äta tidig lunch ungefär som arbetarna som börjar kl 0700. Vi hittar ett ställe som serverar husmanskost och det blir fisk för min del med rikligt med sallad.

Lunchen gör att jag får krafter och tar täten upprepade gånger med hjälp av slättlandet söder om Såtenäs och viss medvind och smalare däck än kompisarna. När farten når upp emot 40 km i timmen skymtar jag med hjälp av splitvision landningsbanorna/startbanorna på flygfältet.

Framför oss reser sig Omberg och stigningen innan vi når Vänersborg. Omväxlande Axel, Sacke och jag i täten gör att vi sporrar varandra till att nå Lilla Paris och den hägrande pausen innan vi tar oss an Dalsland.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0