Danmark - Sverige

Canal + överraskade mig i går genom att bjuda på Danmark - Sverige. Jag kom in sen't i första halvlek när di röde ledde med ett mål. Nu missade jag inget för målet repricerades ett antal ggr. Var fanns vårt lags högerförsvarare? Bortspelad av Danskarnas geniala passningsspel?

Tankarna under matchen går till varför sverige inte kan passa bollen som finnar,holländare och danskar. Ändå har passningsspelet blivit flera klasser bättre senare landskamper. Nu finns inte längre försvarets chanspassningar över mittfältet.

Zlatan har förmodligen ställt krav att är det så att jag skall vara med måste vi börja spela ett bra passningsspel. Och Mellberg har tränat på lediga stunder. Och det märks europas bäste försvarare slår nu 20 - 30 meters passningar efter marken.

Men ändå lyckas inte Hamren få till sekvenser av passningar som gör att motståndaren kommer ur rytmen och mer får koncentrera sig på motståndaren spel än sitt eget initiativrika bolltrollande. Det är förvånande med tanke på den proffessionalitet som ryms inom laget.

Men det är väl så att det inte spelarna har lärt sig från grunden det kommer heller aldrig att utvecklas hur mycket proffs de någonsin blir. Någon annan förklaring är svårt att hitta när jag ser hur övriga europeiska inklusive nordiska lag spelar boll.

Förbundskaptener, vad spelar de för roll? Troligen väldigt liten. Att skapa trygghet och med följande självförtroende kommer det att utveckla passningsspelet till sommarens begivenhet?

Hade sverige gjort det mål danskarna gjorde till 2-0, ja då hade kommentatorerna utnämnt laget till klara favoriter till EM guldet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0