Hälsan

Det går inte att argumentera bort sjukvårdens uppgift att ta hand om varje patients åkommor oavset hur besvärligheterna har uppkommit. Lungcancer med näst intill visshet förorsakat av rökning måste behandlas på samma sätt som lungcancer förorsakad av genetiska faktorer.

Vad är politikens uppgift och vad kan samhället i stort inklusive den enskilde medborgaren påverka så att vi inte drabbas av framtida oöverstigliga kostnader för sjukdomar förorsakade av vällevnad och ren okunskap i hälsofrågor?

Själv var jag på vippen att ingripa häromdagen när jag stod i kassakön och såg damen framför mig greppa tag i ett paket cigaretter som var tydligt märkt med "rökning kan förorsaka döden". Jag har tänkt på händelsen flera ggr sedan dess och kommit fram till att jag nog hade gjort mer nytta än skada om jag ställt frågan: Är Du inte rädd? Nästa gång hoppas jag att mitt civilkurage är på plats.

Lättare att undvika rökning blir det förstås om affärer fattar det modiga beslutet att upphöra med försäljningen av cigaretter, då behöver inte jag engagera mig.

Men vad är det som hindrar politiker att drastiskt höja skatten på cigaretter? En paket kostar nu dryga femtiolappen. Säkert skulle konsumtionen minska om priset höjdes till närmare hundralappen.

Stora mängder intag av kolhydrater i fast och flytande form bidrar till de vanligaste sjukdomarna. Och ingredienserna förekommer i våra vanligaste livsmedel. Trots en rik flora av pedagogiska knep i massmedia verkar det som matlagningsprogram och motionstips inte har någon inverkan på breda grupper av befolkningen.

Grannländerna har infört skatt utöver momsen på socker och fettdrypande livsmedel. Våra politiker vill gå andra vägar med information och börja i skolorna med att uppfostringsvägen förhindra otäcka sjukdomar. Dietister och kockar utbildas en mass så det borde vara rätt väg att gå att i förtsa hand visa vilka rätter som är nyttiga i skolbespisningen.

Nu skall jag brygga kaffe och till det blir det två kolhydratrika kakor. Frukosten bestod av en makrillburk, stekt ägg, fem små tomater, ett litet glas juice och en brödskiva. Efter 10 slaget beger jag mig till träningslokalen för två timmars motion.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0