Övning

Det enkla är det svåra. När prestationer sjunker handlar det om att lag och individer tränar och övar fel och för lite. Jag hör sällan att den processen diskuteras när det gäller skolan. Hur skapar ledaren, läraren en miljö där laget, individen känner sig motiverade och tycker det ät kul att öva och träna så att prestationerna blir överdådiga eller godkända? Alla utan undantag känner sig motiverade när de ser resultat av arbete och blir uppmuntrade med tillrop. Tyvärr är det den processen som en femtedel inte får del av.
I och med att prestationerna i skolan inte tycks vara bra nog för ca 20% borde betoningen ligga på att få denna grupp att känna sig nöjda med prestationerna.
När en sådan stor population som över hundra tusen per årskurs skall ledas till bra prestationer av 140 000 lärare inser jag att det krävs överdåd o alla skall lyckas.
Kanske måste svagpresterande tas åt sidan och komma i åtnjutande av en lugnare miljö och tränas/rehabas i att lära sig att övning ger färdighet.
Hur ser miljön på fritids ut? Ger den möjlighet till att i avskildhet sitta och öva på läxuppgiften?
Att lära sig läsa hör till grundelementet för det krävs mycket övning.
Björklund har rätt när han vill säkerställa att elever presterar bra från början och att det tydliggörs.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0