Hammarö 3 dagars

Jag var åskådare på Hammarö 3-dagars cykeltävling. i klassen herr seniorer gjorde sig ett antal cyklister skyldiga till allvarliga trafikförseelser enligt polisen och tävlingsledningen. Inget tvivel råder om att iaktagelsen var korrekt. Men jag blev förvånad över den drastiska åtgärden att tilldela hela klassen kollektiv bestraffning. När samtliga deltagare gått i mål sammankallade polisen/arrangören deltagarna och bestraffade samtliga med att stryka loppet.
Även om hälften av deltagarna eller fler gjort sig skyldiga till förseelser får/skall inte kollektiv bestraffning utdömas.
Inte ens om det rör sig om en så trivial händelse som ett linjelopp för herr seniorer i samband med Hammarö 3 dagars. Är jag ute och cyklar?
Om ett flertal invånare i Skoghall går mot röd gubbe och polisen iaktar förseelsen blir konsekvensen att hela kommunens population tilldelas bestraffning?
Självklart vill jag ge en eloge till Skoghalls CK och alla flaggvakter som år efter år arrangerar tävlingen. Jag har förståelse för problemet med starter och målgång av alla klasser och det trubbel det kan ställa till. Cyklister som lät tävlingsnerverna krypa utanpå skinnet bör ta sig en funderare till nästa tävling om de inte skall skapa en gemytligare stämning i klungan. Visst skall det tävlas men knoppen måste vara med.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0