Fotbollens grunder

Jag håller med Kennet Olsson (krönika 130727) om att jag är sugen på åtminstone superetta fotboll i sta'n. Ett tips: slå en signal till tränaren för Danmarks damlandslag och hör om han vill flytta upp till vackra Värmland. Ett annat alternativ är att lära av Degerfors spelide.
Majoriteten hyllar damlandslagets insats i EM. Jag är mer kritisk till insatsen. Var fanns speliden? Jag såg chansbollar, långa höjdbollar, missade passningar. Underläge i bollinnehav mot Danmark. Mer spel på kraft än spelförståelse och kyla i avslutningarna. Även herrlandslaget karakteriseras av samma spelide om det nu är en ide. Snarare skulle jag vilja se det som att undvika att spela med självförtroende på grund av någon mystisk ide om att svenska spelare inte har den teknik som krävs för ett bra passningsspel. Vad är enklare än att spela till närmaste kompis med bredsidan och att förflytta laget med korta passningar.
I stället karakteriserades damlandslagets spel av stress och ständigt framåt framåt. Jag kan förstå att ledningen väljer och tror på en sådan ide med kraftfulla spelare som Seger och Fischer.
Jämför herrlandslagets backlinje med ungefär samma spelartyper.
Jag tror att det krävs förnyad kompetens i svenska fotbollsförbundet om hur fotboll skall spelas. Varför inte börja från grunden i Karlstad?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0