Storkommun

Jag önskar att Leif Lendrup kan få gehör för förslaget om sammanslagning av värmlands kommuner till en stor regionkommun. Fördelarna är uppenbara. Ett ex. Är det någon som tror att byskolorna i Årjäng och Sunne med flera ställen hade blivit nedlagda om vi hade varit en stor kommun? Självklart hade inte ärendet kommit upp på dagordningen med motivet att det hade behövts sparats en till två millioner.
Jag hoppas att kommunalråden i kommunerna tar sitt förnuft till fånga och inte inträder i rollen som revirbevakare.
Att bli vald till kommunalråd innebär ansvar för helheten och långsiktigheten. Att tro att småkommunerna Storfors, Munkfors, Forshaga, Eda och Grums skall klara skola och äldrevård i framtiden är inte att ta ansvar.
Jag uppmanar kommunalråden att i morgon dag börja att ta initiativ till en värmländsk storkommun.
Lendrup ger exempel på fördelar. Spontant kan jag tycka att Säffle kommun med underbara Värmlandsnäs kan få ansvaret för att producera råvaror till mat för skolan och vården i länet.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0