Skolan

Jag har de senaste åren läst ledare, nu idag i GP, som har ställt frågan: hur har det kunnat gå så här? Dvs att en allt för stor del av gymnasieelever som har beviljats inträde till högskolan inte kan tillgodogöra sig den text de läser.
Jag ställer frågan när förändrades attityden hos elever och föräldrar att det är skolan som är ansvarig för elevernas kunskaps nivå och inte eleven själv?
När jag gick i gymnasiet på 60 talet hade jag ingen annan uppfattning än att det var jag själv som var ansvarig för min egen kunskapsnivå. När jag i dag påminner mig lärarnas attityd till dåtidens elever kan jag inte komma ihåg något annat än att det var inte skolan som var ansvarig för vad jag kunde utan jag själv.
Var det vänstervågen i slutet av 60 talet som började ifrågasätta det omvända förhållandet? Media har befolkats av vänsterintelektuella under senare delen av decenniet. Jag läser att vänstersympatisörer utgör 70% av journalistkåren.Är det media som tutat i eleverna att det är skolan som är ansvarig för kunskapsinhämtningen?
Men regeringarna måste bära en del av orsakerna till förnyelsen av ansvarsförhållande i skolan.
Betyg har tagits bort. Läxor påstår något parti inte skall få ges.
Jag frågar har kämpaandan bland eleverna försvunnit eller är det så att samhället måste acceptera att ca 20% av eleverna inte har förmåga att tillgodogöra sig vad skolan erbjuder trots extra stöd och sommarläsning?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0