Regleringar är av ondo

Bostadsmarknaden har sedan 1932 varit reglerad i landet. Dvs kunder och leverantörer har inte möts på en fri marknad utan leverantörerna har inte kunnat ta ut pris utan att först förhandla med kundens representanter . Regleringarna på bostadsmarknaden bestäms av politiker. Arbetsmarknaden fungerar på ett likartat sätt. Politiker bestämmer reglerna i samråd med arbetsgivarna om medborgaren skall få ett arbete. Andra livsnödvändiga marknader som livsmedel och kläder håller politikerna sig borta från visserligen inte helt men i stort råder råder fri prissättning inklusive moms. Bilens prissättning bestäms av utbud och efterfrågan. Bilparken i landet ser olika ut. Mycken lyx men också en hel del skrot med en viss kvalite på vägarna.
Arbetsmarknaden och hyresmarknaden karakteriseras av insider och outsider. Hundratusentals människor står i kö för att komma in på arbetsmarknaden likaså bostadsmarknaden. Regler försvårar för människor som inget hellre vill arbeta och hyra eller äga en bostad. Jag föredrar en skrutt bil med viss kvalite framför att stå helt utan bil och vara medveten om att jag inte har något inflytande över om jag överhuvudtaget kan bli bilägare. Varför bestämmer politkerna om jag skall få en bostad eller ett arbete.? Varför måste jag stå i kö? Bil, kläder och livsmedel är köfria

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0