Skolkoncept

Hur kan skolmiljöer skilja sig så kapitalt åt som jag ser å ena sidan när elever inför en lektion står snyggt uppradade i korridoren och väntar på att läraren skall ge klartecken för att gå in i lektionssalen och å andra sidan som jag inte sett men anar efter beskrivningar i media hur det kan gå till i de stökigaste av skolmiljöer? Är hela förklaringen att koncept i engelska skolan bygger på en auktritetspedagogik till skillnad från en vanlig skolas pedagogik som lär skall bygga på att eleverna skall uppfostras till självständigt och kreativt tänkande ungdomar? Det framskymtar i debatten att den svenska skolan förändrades någon gång på sjuttiotalet till att vara en flumskola med oklar pedagogik sprungen ur pedagogisk forskning. Femtio och sextiotalets kunskapsskola byggd på kateder undervisning och lärarauktoritet förändrades till att sätta eleven i centrum. Eleven skulle själv med stöd planera undervisningen från ramar och lärarrollen skulle träda i bakgrunden och mer vara en handledare. I dag debatteras flitigt hur dålig skolan är och hur många reformer som skall få skutan på rätt köl igen. Efter att ha sett ett kort inslag i Värmlandsnytt om hur miljön i engelska skolan fungerar, frågar jag: Är det så oerhört svårt för skolledare från andra kommuner att samlas på pedagogdagarna och enas om att försöka införa engelska skolans koncept med målsättningen att höja resultaten om de nu är så dåliga i vissa skolor som debatten gör gällande?
I dag har vi en kommunal skolbyråkrati som slukar resurser men som inte verkar kunna prestera som skattebetalarna förväntar sig. Jag blir skrämd eller frågande när jag hör politiker argumentera för att endast en skola i kommunal eller statlig regi skall finnas.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0