Svensk klubbfotboll

Min analys är applicerbar på de flesta allsvenska lag. Och den är mycket enkel. Varför spelas det flipper fotboll
i de flesta allsvenska matcher?

Jag vet förstås inte vad spelarna har för direktiv. Men inte kan det vara att spela så enkelt som möjligt.
Vad karakteriserar allsvenska matcher? Chanspassningar! Dåligt tålamod! Skulle vara intressant om det funnes statistik på hur många passningar ett lag gör innan bollen med en chanspassning ges till motståndarlaget.
Jag blir fullständigt galen på dessa höjd bollar från yttrarna och även från backlinjen som i 90% av fallen resulterar
i att motståndarlaget startar ett anfall. Och målvakternas utsparkar som resulterar i nick från motståndaren som i bästa fall hamnar hos eget mittfält eller försvar.

Inget allsvenskt lag har en utpräglad spelide. Det finns ett lag i superettan som har en utpräglad spelide. Iden går ut på att vårda bollen. Undvika att slå chanspassningar. Vända hem och rulla bollen och vårda den inom laget om inte passningsväg hittas. Spela närmaste gubbe och ha en så bra rörelse i laget som det någonsin går. Laget har inga märkvärdiga tekniska spelare men lagandan genomsyras av att bollen skall göra jobbet. Du kan säkert gissa vilket laget är.
 
När inför ett allsvenskt lag en sådan spelide. Och när får jag se landslaget anamma att hålla bollen så länge som möjligt inom laget?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0