Hjältar mm

Hur mycket handlar det om tillfälligheter för att en lagidrottare skall få epitetet hjälte? Alldeles uppenbart är fallet när det gäller hockeymålvakter. Där räcker det med att forwards skjuter undermåligt. Men nu tänker jag på fotbollsspelaren Rosenberg, alltså han som har gjort mål för Malmö FF och som har betytt avancemang till Champion League och tre poäng efter två matcher.
Granskar jag hans mål är det mer motståndarens tabbar än hans egen förtjänst som har legat bakom nättrasslet i motståndarens bur. Jo, säger fansen och journalistkåren som är begeistrad men Rosenberg har en tuffinställnig som gör att motståndaren tvingas till tabbar. Och så gäller det att vara på plats där det händer. Rosenberg ligger på delad fjärde plats i den Allsvenska skytteligan med 12 mål och före ligger klubbkompisen Forsberg och på platserna 1 och 2 Vibe och Accam med 20 respektive 17 mål. Allsvenskan tillhör inte de bästa ligorna i Europa.
Jag vill nog se fler prestationer av Rosenberg i kommande Champion league matcher för att han skall få hjälte status hos mig.
För övrigt förundrades jag över Bahtas goda svenska när hon uppträdde hos Skavlan. En tjej som kommer att tillföra svensk friidrott många underbara stunder i framtiden. 
Men också djupt imponerad av Degerfors resultat i Superettan. Seger mot Sundsvall och två oavgjoda mot Ljungskile med snudd på seger i båda matcherna. Åtminstone ett av lagen är kvalificerade för Allsvenskt spel nästa säsong.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0