Klusterframgångar

Jag läser i NWT  att länets skattebetalare har tillfört klustren 20 - 30 millioner. Otroliga 3 miljarder kommer värmlänningarna att få tillbaks. När? Troligen i form av sänkt skatt såväl som kommunalskatt i länets tretton kommuner som i landstingsskatt. Hur många ören skatten kommer att sänkas med framgår inte av artikeln. Inte heller har ansvarig minister Tomas Riste lämnat någon prognos om skattesänkningen.
Jag kollar hur mycket de stora företagen i Värmland har gått med vinst. Det kan ju tänkas att miljarderna tillfaller aktieägarna i Stora Enso, Billerud och Rottneros. Men inte ens här hittar jag miljarderna. Stora redovisar en förlust på 193 millioner euro  före skatt och Billerud vinst för 2014 uppgår till 460 millioner. Hur stor del av företagens förluster och vinster som kan tillgodoräknas klustren är svårt för en utomstående att beräkna. Respektive VDs kommentarer kan bidra till klarhet. 
Möjligen kan miljarderna ha tillfallit löntagarna och i så fall borde arbetslösheten i länet ha sjunkit mer än i jämför bara län men jag kan inte finna att så är fallet. Värmlands innevånare snarare minskar än sjunker trots klustrens förnämliga framgångar.
Nej, den största vinnaren är förmodligen mätföretaget Bisnodes ägare. Jag efterlyser tydligare mätresultat avseende hur Bisnode kommit fram till den fantastiska avkastningen som länets skattebetalare fått på insatta 30 millioner.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0