Hälsa, Träning och Mat med Jonas Colting

 

Efter att ha läst "Mjölkrevolutionen" av Jonas Coltings bror Fredrik skickar jag nedanstående fråga till Livsmedelsverket. Jag tog för övrigt del av Jonas Coltings föreläsning sistlidna torsdagen och kan rekommendera hans syn på träning och hälsa samt matintag.

 

Hej!

 

Jag har läst "Mjölkrevolutionen" av Fredrik Colting. Du vet säkert att han anser att Livsmedelsverket far med osanning när Ni i stort sett förbjuder opastöriserad mjölk till försäljning på grund av bakterierisken.

På sidan 48 går författaren igenom de bakterietyper som eventuellt och förmodligen är anledningen till Livsmedelsverkwts ställningstagande mot försäljning av opastöriserad mjölk.

Colting avslutar på sidan 51 med följande "man bygger upp ens immunförsvar så att det har motståndskraft mot bakterier. Detta gör man just med levande, opastöriserad mjölk".

 

Jag läser följande i Land daterat 2014-05-20

Efter en fördjupad utredning förslår verket att lantgårdar får ge bort eller sälja små mängder opastöriserad mjölk direkt till konsument. Men man ställer extra krav på kontroll och information för att minska risken för smitta av farliga bakterier.

Gårdarna måste registrera sig hos länsstyrelsen som ska kunna kontrollera mjölkproduktionen. Mängden mjölk som får säljas begränsas till högst 70 liter i veckan. Dessutom ska den som köper opastöriserad mjölk få skriftlig information om riskerna med opastöriserad mjölk och hur mjölken ska hanteras.

 

Jag fortsätter.

Fortsätter livsmedelsverket att förhindra att som Colting uttrycker det förhindra att svenska barn skall få ett så hälsorikt liv som möjligt fritt från allergier och andra vanliga nu förekommande sjukdomar.

Själv är jag född 1944 och bodde hos mormor de första fem åren och enligt hörsägen från släktingar så är jag uppfödd på opastöriserad mjölk som hämtades i en flaska från närmaste bondgård. jag vägrade att äta annan mat än opastöriserad mjölk.

Min nuvarande tandläkare betraktar mitt bett som det friskaste han sett.

Är allmänheten grundlurade av Livsmedelsverket?

 

Vänligen
Inge Johansson


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0