Pågående flygkonflikt

 
 
Arbetsgivaren kommer med stor sannolikhet att vinna säger SVTs ekonomiska kommentator med anledning av den pågående konflikten mellan Norwegian och Pilotföreningen. Min spontana reaktion är att hålla med. Norwegians VD Björn Kjos startade bolaget troligen besjälad av en ide som gick ut på att han såg möjligheter att effektivisera flygtransporter. Han var välbeställd pengamässigt och behövde inte mer pengar för egen del.
 
Piloterna däremot är beroende av att det finns ett företag där de kan jobba och tjäna pengar. Visserligen uppstår företaget i en annan skepnad om strejken skulle sänka nuvarande organisation. Men de anställda är alltid i underläge därför att de är beroende av att det finns företag att jobba i.
 
Bemanningsbranschen växer därför att företags verksamheter fluktuerar beroende på efterfrågan på deras produkter. Konkurrensen kräver att företagsledningar är lyhörda för att anpassa verksamheten efter kundens behov. 
 
Själv blir jag irriterad när jag inte kommer fram på telefon eller när organisationen har lunchstängt  när jag vill få mitt behov tillgodosett. Företag skall stå på tårna när kunden knackar på dörren. Kvaliten contra priset är förstås viktigt. I branscher där kvaliten inte betyder mycket för kunden är priset viktigt. En sådan bransch är transport av människor. Däremot är transport av människor beroende av hög säkerhet.
 
Flygfacket hävdar att anställningsformen är avgörande för flygsäkerheten. Ryanair har inte gått i backen än och där har facket litet att säga till om vad gäller anställnigsförmåner. Fortfarande råder glamour kring en pilot och flygvärdar. Säkerheten garanteras av organisationer som kontrollerar flyget i vid mening.
 
Att bli pilot kräver en mental status som klarar av utbildningen och det är en garant för att också jag kan känna mig säker vid transporten till avlägset turistmål. Arbetsgivaren måste organisera verksamheten på ett för kunden  kostnadseffektivt sätt och för att ägarna skall få en rimlig avkastning på insatt kapital. Anställda får finna sig i att välja företag som uppfyller deras önskemål om villkor och löner.
 
http://www.dn.se/ekonomi/norwegianchef-bjuder-in-lofven-till-resa/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0