Jobben

Jag börjar att bli irriterad på pratet om att enkla jobb skall lösa integrationen i landet och bidra till att nyanlända kommer i arbete fortare än förnärvarande. När jag vistas ute i samhället ser jag enkla jobb. Transportörer på sjukhusen som hjälper sängliggande och rullstolsbundna att komma till operation och röntgen. Utanför huset kommer en kommunbil med förare och bisittare på gångvägen med uppgift att tömma påsen som hundägare har lagt bajsen i. Jag ser arbetare plocka skräp i parkerna. Jag undrar, är inte samhället redan fyllt med enkla jobb så långt det går? Mot det läser jag dagligen om att jobb som det finns behov inte saknas, bara viljan att betala saknas för att få uppgifterna utförda.
 
Det senare argumentet är förstås riktigt. Var femte elev borde få en egen lärare. Doktorer råder det brist på. Med flera kategorier i vården och äldrevården såväl som dagispersonal och barnmorskor. 
 
För att finansiera offentliga jobb krävs skatteintäkter och då uppstår problemet med hur mycket skatteökning tål samhället innan tillväxten avtar och skatteintäkterna minskar som en konsekvens av ökad skatt.. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0