Vad händer?

Möjligt att jag har en tendens till att hålla med den jag sist läst eller hört tala. I allafall har jag sedan Brexit läst en hel del ledare och krönikor. Nu senast Maria Wetterstrands krönika i GP. Jag har tyckt om Maria. Hon har gått hem i rutan. Jag träffade henne en gång utanför centralstationen i Göteborg och växlade några fraser med henne. Den enda politiker av hög rang som jag mött öga mot öga.
 
Nå vad fäste jag mig vid och  fick mig att ytterligare vara säker på att Britterna röstade fel. Jo, Marias synpunkter på att det måste finnas en överstatlig myndighet som fattar beslut om klimatåtgärder. Jag kollar på en bild där barnbarnen sitter i naturen och fikar. Jag tänker, hur skall det gå för dem om det inte tas kraftag på politisk högsta nivå för att rädda jorden? Hur ser det ut i slutet av 2000 talet om dagens utveckling får fortgå? EU är ändå en myndighet som kan reglera att allt inte går åt fanders. Och Sverige kan vara pådrivande.
 
Visst har EU misslyckats med flyktingkrisen och att detaljreglera för mycket. Å andra sidan har många detaljregleringar varit nyttiga som standardisering av produkter så att företag inte behöver lägga onödiga kostnader på att utforma olika detaljer i produkter för enskilda länder.
 
De som har avgjort Brexit tycks vara landsortsbefolkningen och invånarna i de mindre samhällena som har sett jobben hotade av ökad invandring. Trots att de varit de landsändar som mottagit nettobidrag från EU. Många tycker att fattiga och arbetslösa delar av befolkningen borde ha satt sig in i för Storbritannien viktiga frågor och röstat rätt. Främst är det storstadsbefolkningen som ser ner på mindre informerade. Men demokratin har fått avgöra och ingen kan i dag säga vilka effekter som nutidens beslut kommer att ha. Vem har rätt och vem har fel?
 
Romarriket gick under. Muren föll. Kommer EU att bestå? Andra konstellationer ser morgon dagens ljus. Jag hoppas på en god framtid.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0