Utanförskap contra Innanförskap

Om jag av olika anledningar hamnar utanför arbetslivet är det då så att jag behöver drabbas av ett utanförskap? Finns det verkligen inget annat att ägna sig åt än att arbeta? Jag kanske rentav kan öka mitt innanförskap och vad innebär det i så fall? Innanförskap innebär att jag ökar mina kunskaper inom olika områden, vilket i sin tur innebär att jag får ett ökat självförtroende och som i sin tur vid mitt jobbsökande ökar sannolikheten att jag uppträder säkert vid en anställnings interview men inte så säkert naturligtvis att jag skrämmer arbetsgivaren med för stor kunskap för vissa arbetsgivare kan bli rädda av ett sådant beteende.
Hur ökar jag mitt innanförskap? Ett lättvindigt sätt är att ta del av de många direktsändningar som finns på TV2 och TV24 på förmiddagar och eftermiddagar alltså i regel den tid när många arbetar. Där kan jag också uppleva en viss gemenskap med den jobbande skaran för åhörarskaran är sådana som har betalt för att sitta och lyssna på de många föredrag som hålls av olika experter.
I går har jag lyssnat till Fredrik Paulun, näringsfysiolog. Oerhört intressant för den som vill förbättra sitt näringsintag och är intresserad av träning och att överhuvudtaget må bra.
En annan dag kan det vara en utfrågning som ett av riksdagens utskott håller alternativt de många direktsändningar från riksdagens sammanträden och interpellationsdebatter.
Vill man syssla med något praktiskt ja då är P1 ett alldeles utmärkt medie att ta del av. Jag börjar alltid dagen med att lyssna till Ring P1. Speciellt bra när Täppas är programledare.
Studera en veckas P1 tablå och Du kommer att bli överraskad över vilken kunskaps kanal Du har tillgång till på ett lättvindigt sätt.
Besök det kommunala biblioteket när Du för dagen är färdig med jobbsökeriet eller rehabträningen. Där har jag tillgång till faktaböcker, skönlitteratur, musik, filmer och datorer. I regel besöker jag biblioteket två ggr i veckan. Var kan jag hitta en skönare miljö? Lugn och trivsam, ren och snygg med massor av uppslag till sysselsättning.
Ja inte behöver jag känna mig utanför för att jag av någon oturlig anledning hamnat utanför arbetsgemenskapen. Varför inte starta en blogg och skriva en timma om dagen så är den stunden förbrukad.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0