"Ös på med fler såpor - ut med faktaprogram"

Jag har sedan slutet av Oktober varit arbetslös. En av huvudaktiviteterna under tiden fram till i dag har varit att kolla upp Direktsändningar från 0900 ? 1600 på SVT24 och SVT2.
Döm om min förvåning när jag läser Erik Fichtelius debatt artikel i Söndagens DN (http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=770849) där han redogör för hur SVT skall begränsa dessa sändningar till förmån för såpor och frågesport.
Här är ett citat från debattartikeln
?SVT 24 hade också en annan komponent. Den var en av Europas första och mest framgångsrika direktsändande politik-kanaler. På dagtid lanserades programmet 24 Direkt som upp till åtta timmar per dag sände från riksdag och Rosenbad, EU-parlament, FN, universitet, högskolor, folkrörelser, fackföreningar, intresseorganisationer, debatter, föredrag, talare, seminarier, bokmässor, prisutdelningar, kungliga tal och en och annan påvlig begravning. Det var ett gigantiskt demokratiexperiment som vidgade det offentliga rummet. 24 Direkt sände långa seminarier i sin helhet, utan omtolkning eller redigering.?

Politikerna talar ofta om utanförskap. SVT:s sändningar har den effekten att i varje fall för den intresserade begränsa utanförskapet. Genom SVT:s sändningar känner jag mig i hög grad delaktig i samhällsarbetet och kan stimuleras till debatt inlägg i offentliga media och inte minst föra debatten och informationen vidare i min kamratkrets.

Just nu har jag avslutat en sittning med offentlig utfrågning i Försvarsutskottets regi.

Debattartikeln har rubriken "Ös på med fler såpor - ut med faktaprogram". Är det så som rubriken beskriver undrar jag om SVT kan ha kvar sin roll som public service företag?
Det är lätt att hålla med Fichtelius om jag inte tar del av andra argument. Klart att det går att hitta sändningar på Webben men då skall jag vara näst intill expertintresserad. Public Service innebär antar jag att det skall vara lättillgängligt och jag inte utan extra ansträngningar skall kunna hålla mig välinformerad om samhällsföreteelser. Låt de kommersiella kanalerna hålla på med såpor och frågesporter.
Ett av SVT:s primär mål måste vara att bidra till att utveckla demokratin bland breda folklager. Jag antar att skola, universitet m fl använder sig av programmen i sin utbildningsverksamhet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0