Tankar om träning

I dag kändes det ordentligt i kroppen vid styrketräningen att det under senaste tre veckors perioden endast blivit två pass i veckan mot normalt tre.

Det är förstås helgdagarna som orsakat den vikande normaliteten. Men jag måste konstatera att det har funnits utrymme för att lägga in fler pass. Bekvämlighet och hänsynstagande till omgivningen i viss mån har bidragit till att jag inte kommit i väg.

I duschen är det himelska höjder som nås efter väl genomfört pass. Då kommer tankarna varför kör jag inte fler pass och får uppleva trötthetskänslan och den avslappning som träningen ger.

Tyvärr efter någon dags vila är det trögheten att komma iväg och ångesten för att känna anspänningen och mjölksyran som tar överhand och skönhetskänslan är förträngd i det undermedvetna.

Å andra sidan när jag är inne i en övning och det tar emot ordentligt så viker jag inte ner mig utan antal rep och set skall kroppen igenom. Tyvärr hade jag inte samma mentala styrka under den aktiva tiden. Då gav jag från tid till annan vika när det var ex två intervaller kvar. T o m kunde jag få för mig att när det gick som allra trögast att avstå från träning i två eller tre veckor.

Skillnaden mellan medelmåtta och elit är att orka igenom de tunga perioderna således att ha den mentala styrkan och tålmodigheten. Samtidigt är det viktigt att ha koll på att tillgodogöra sig träningen så att nedförsbacken inte blir för lång.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0