Kosten

Att kosten har stor betydelse för hur vi mår och vilka sjukdomar vi utvecklar är de flesta överens om men de flesta ignorerar den kunskap som finns och som skulle bidra till att konsekvenserna av matintaget inte skulle bli så otrevliga.

Jag läser en kort intervju med Björn Ferry. "Hur ser Din kost ut"? - Jag äter mindre kolhydrater (men någon potatis och lite knäckebröd slinker ner ibland) och mer protein och fett. Intervjun finns på det blad som omger reklamen som finns i brevlådan.

Häromdagen var jag hos urologen på lasarettet för kontroll. Läkaren som kontrollerade mig var 72 år men såg betydligt yngre ut. Efter kontrollerna satt vi ned och pratade en kort stund. Våra vanliga vällevnadssjukdomar är en konsekvens av våra matvanor var hans budskap. Jag berättade att jag dagligen till frukost åt en tallrik gröt. Svaret blev att omedelbart sluta med gröten.

Själv åt han till frukost makrillfille, ägg och en gurkskiva. Till lunch tog han en potatis och mer av det som bjöds förutom potatis.

Vanor är svåra att förändra. Och speciellt när en annan människa skall övertygas. De flesta av oss hävdar med emfas att lite av allt är bra vilket i själva verket betyder att "skit så länge hängslena håller" och bry Dig inte om att förändra.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0